Badhoeve 1 – Lied van wind en water, recensie

Badhoeve 1 - Lied van wind en water, recensie; Historische roman geschreven door Marja Visscher

Badhoeve 1 – Lied van wind en water, recensie. Hou jij van historische romans? Dan is de Badhoeve-trilogie een aanrader. De boekenserie werd geschreven door Marja Visscher.

Badhoeve 1 – Lied van wind en water

De Badhoeve-trilogie is een historische romanreeks over boerderij de Badhoeve en haar bewoners. Als advocaat Jacob Amersfoordt zijn vrouw verliest in het kraambed wordt hij overmand door verdriet en gemis, wat hem uiteindelijk doet besluiten om het roer volledig om te gooien. Hij sluit zijn woning aan de Prinsengracht en gaat op reis met zijn boot.

Op het rustige water maakt Jacob plannen om grond te kopen in de zojuist drooggelegde Haarlemmermeerpolder. Hij heeft een landgoed voor ogen met de meest moderne landbouwmechanisatie.

Teruggekomen in Amsterdam ontmoet hij tijdens een concert de bekende componiste-pianiste Hermina Dijk. Er ontstaat al snel een liefdesrelatie. Maar de geëmancipeerde Hermina voelt er weinig voor om de concertzalen los te laten. Een toekomst als boerin op de Badhoeve vindt ze een weinig aanlokkelijk uitzicht. Wanneer Jacob alleen nog aandacht lijkt te hebben voor de ontwikkeling van het landgoed vlucht Hermina naar Parijs.

Door omstandigheden duurt haar verblijf langer dan gepland. Het geeft hen beiden tijd om zaken te ordenen. Wat is écht belangrijk? Waar kan een compromis worden gesloten? Kunnen Jacob en Hermina elkaar weer terugvinden?

Historische romans

Inmiddels heb ik al een aantal historische romans van Marja Visscher gelezen. Het ene boek vond ik prikkelender dan het andere en ik heb nu ontdekt waar hem dat voor mij in zit: de geschiedenis. In het geval van Lied van wind en water gaat het om emancipatie en vrouwenrechten. Er waren weinig vrouwen die een eigen benijdenswaardige carrière hadden. Hermina Dijk daarentegen was een vrouw die van haar ouders kansen kreeg en ze ook ten volle wist te benutten. Welke gevolgen zou een huwelijk voor haar hebben? Want haar carrière op moeten offeren, dat zou ze niet laten gebeuren.

Modern

Jacob Amersfoordt was in alles zijn tijd ver vooruit. Hij zag voor zich hoe het vernieuwen van de agrarische sector het werk veel lichter zou kunnen maken en bedrijven ook nog eens enorm zouden kunnen groeien. Pionieren, dat was wat hij deed. En dat stuitte op veel onbegrip en weerstand.

De liefde van Jacob voor Hermina en haar muziek is groot. Zo groot dat hij haar alle ruimte geeft voor het nastreven van haar eigen carrière. Maar een relatie betekent vaak ook dat je op zoek moet naar compromissen: hier laat je wat, daar win je wat. Beide hebben een groot ego en zijn bang om teveel ingeperkt te worden. Het is heel interessant om als lezer meegenomen te worden in het proces. Sterker nog, ik denk dat dit een onderwerp van alle tijden is. Hoe leef je op een fijne manier samen en kun je toch jezelf blijven?

Hoewel Lied van wind en water natuurlijk een historische roman is, kan ik me wel voorstellen dat Hermina Dijk een sterke vrouw was. Ze kon zich staande houden in de door mannen gedomineerde muziekwereld. Mijn inziens moet je dan heel goed weten wat je wel en niet wil. Wellicht was ze ook een grote inspiratiebron voor andere vrouwen. In elk geval kwam men van heinde en verre om de Badhoeve te bewonderen.

Wat ik ook erg leuk vind is de foto van de Badhoeve die in het boek is opgenomen. Op deze manier heb je er toch een beetje een beeld bij. En wist je dat de Badhoeve is uitgegroeid tot wat wij tegenwoordig kennen als Badhoevedorp? Hoe tof is dat!

Marja Visscher weet mij altijd wel te prikkelen om op zoek te gaan naar nog meer achtergrondinformatie over de personages. In dit geval gaat mijn interesse vooral uit naar Hermina, wat een krachtige vrouw! Helaas is haar muziek in de vergetelheid gekomen, hoog tijd om daar wat aan te doen. Wil je een door haar geschreven stuk horen, kijk dan even naar deze aflevering van NPORadio4.nl over vergeten componisten.

Mijn beoordeling Badhoeve 1 – Lied van wind en water:

Auteur: Marja Visscher | Uitgeverij: Zomer & Keuning | 9789401914963 | 185 blz. | Mei 2019

Verkrijgbaar bij:

Van dezelfde auteur

Deze pagina bevat affiliate links om deze content gratis aan jou te kunnen aanbieden. Mocht je op een van deze links klikken en iets bestellen, dan krijg ik een commissie van de webshop. Dit kost jou niets extra’s, maar het zorgt er wel voor dat ik gratis content voor jou kan blijven maken.