Becky Breinstein 2: Het ravijn van Nietzsche, recensie

Becky Breinstein 2: Het ravijn van Nietzsche, recensie; Boek geschikt voor kinderfilosofie, geschreven door Marc van Dijk met illustraties van Sander ter Steege

Becky Breinstein 2: Het ravijn van Nietzsche is een graphic novel en verscheen op 5 april, midden in de Week van de kinderfilosofie. Wat vond ik van het boek? Dat lees je in deze recensie!

April, de maand van de filosofie

April is de maand van de filosofie. Maar wat is dat eigenlijk? Filosofie wordt ook wel wijsbegeerte genoemd. Iemand die filosofeert wil dan ook graag meer kennis en wijsheid verkrijgen en doet dat door veel na te denken en (kritische) vragen te stellen. Dat is ook meteen de reden dat kinderfilosofie aangemoedigd zou moeten worden! Want kinderen zijn van nature filosofen, vragen uit zichzelf al van alles af en stellen heel veel vragen. Door het lezen van kinderfilosofie zien ze dat je niet hoeft te stoppen met vragen stellen en dat het niet erg is als je antwoord niet meteen weet. Dat het zelfs een vak is: filosofie.

Becky Breinstein 2: Het ravijn van Nietzsche

Het ravijn van Nietzsche is het tweede deel in de serie Becky Breinstein. Het eerste deel is De gifbeker van Socrates en werd onlangs in het Turks vertaald.

Tijdens de kleine pauze op school ontmoet de slimme Becky Breinstein Snorrie: een warrige man, die allemaal vreemde dingen roept. Al snel zegt de man dat hij blijkbaar alweer te vroeg gekomen is. Snorrie blijkt de herhaling van de filosoof Nietzsche te zijn. Hij heeft een geheime formule ontdekt waarmee iedereen gezond kan worden (de Grote Gezondheid), alleen is hij hem kwijt. Becky heeft de formule nodig om haar vader beter te maken! Daarom gaan Becky en haar vrienden met Snorrie de bergen in om hem terug te vinden, maar ze zijn niet de enigen. Tijdens de reis moet Becky haar angsten en nachtmerries overwinnen. Zo moeten ze het opnemen tegen een mysterieuze vijand. En hoe komen ze langs de Vuurhond?

Conclusie Het ravijn van Nietzsche

Graphic novel

Het ravijn van Nietzsche was (zover ik mij kan herinneren) mijn eerste ervaring met een graphic novel. Een graphic novel bevat naast tekst veel ondersteunende plaatjes, sommigen met tekst, die in het boek verwerkt zijn. Ik kan me voorstellen dat zeker kinderen die lezen moeilijk of niet leuk vinden hier veel voordeel van hebben. Het boek is nog te moeilijk voor mijn zoon van 7, maar de plaatjes vond hij erg leuk om te zien.

Kinderfilosofie

De serie Becky Breinstein biedt kinderen de kans om op een leuke manier kennis te maken met vroegere filosofen en te leren over wat filosofie inhoudt. Nu ben ik een volwassen vrouw van 39 en immer nieuwsgierig naar het hoe en waarom in het leven, maar mijn kennis van Nietzsche (en andere filosofen) kan ik ronduit slecht noemen. Ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik het verhaal in het begin nog best lastig vond. Of ik ben gewoon geen filosoof, dat kan natuurlijk ook. Nadat ik een rondje internet had gedaan en meer gelezen had over Nietzsche, hoe meer ik in het verhaal kwam en hoe leuker ik Het ravijn van Nietzsche begon te vinden. Ik kon ook de humor in het boek erg waarderen, een paar voorbeelden:

• Het paard was hem gepeerd
  • Wanneer ze ergens naar binnen willen gaan: De beuk erin! (geïllustreerd met Becky op een vliegende boomstam)

Wel ben ik van mening dat er meer aandacht moet zijn voor kinderfilosofie. Voor een kind Het ravijn van Nietzsche leest zal het denk ik wel wat meer context moeten hebben over wat filosofie is. Dat kan natuurlijk door er samen over te praten, vertellen wie de filosoof Nietzsche was, wat zijn theorieën waren enz. Het boek is dan zeker een waardevolle aanvulling!

Mijn beoordeling van Becky Breinstein 2: Het ravijn van Nietzsche:

Vond je dit artikel leuk om te lezen en wil je in de toekomst niks meer missen? Volg ons dan ook op social media: Facebook, Twitter en Pinterest.