Coco kan het! | Prentenboek van het jaar 2021 – recensie

Recensie prentenboek van het jaar 2021 Coco kan het! geschreven door Loes Riphagen

Coco kan het! is prentenboek van het jaar 2021. In dit blog kun je lezen wat de redactie van het boek vindt. Heb jij hem al gelezen?

Coco kan het is een prachtig prentenboek van Loes Riphagen over het babyvogeltje Coco. Coco kan nog niet vliegen, maar alle andere vogels in het bos vliegen vandaag uit. Zou Coco ook de sprong durven wagen? Of heeft ze even een duwtje nodig? Het verhaal is gekozen tot prentenboek van het jaar 2021 en dat begrijp ik heel goed! Mijn dochter van bijna 2 heeft het boek gekregen en het was meteen favoriet. Ook een pluspuntje voor de naam van Coco, die lekker makkelijk uitgesproken kan worden door een dreumes die nog leert praten. Dat draagt zeker bij aan het enthousiasme.

Coco kan het prentenboek

De prenten

Met een dreumes van nog geen twee jaar gaat het uiteindelijk natuurlijk toch nog vooral om de prenten. Of in elk geval, een boekje met weinig of geen afbeeldingen wordt hier direct weer aan de kant gegooid. Het begint al goed met een kaft die er duidelijk uit springt in het boekenrek, ook door het fijne grote formaat. Een grote afbeelding van Coco tegen een mooie groene achtergrond maakt meteen nieuwsgierig. De prenten van Loes Riphagen zijn eenvoudig en helder en spreken mijn dochter enorm aan. De afbeeldingen zijn makkelijk herkenbaar en geven aanleiding voor het leren van nieuwe woorden. Ook de uitdrukkingen op het gezicht van Coco spreken boekdelen. En wat wij misschien nog wel het allerleukst vinden is dat de prenten vol zitten met kleine diertjes en grapjes die soms pas na een paar keer kijken opvallen. We gaan ze niet allemaal verklappen, want het is veel te leuk om ze zelf te ontdekken!

Coco kan het!

Het verhaal is geschikt voor kinderen van 3 tot 6 jaar, maar mijn dochter leeft al volop mee met Coco op de momenten dat het even spannend wordt. ‘Ooooooooh Coco!’ is hier een veel gehoorde uitspraak tijdens het voorlezen. Ook heeft ze al veel nieuwe woorden geoefend tijdens het lezen van het boek. Ik vind het heel leuk om te zien dat dit ook sneller gaat bij een verhaal waar zij dan zo enthousiast van wordt. Als Coco het allemaal een beetje spannend vindt, houdt de moeder van Coco er uiteindelijk nogal een bijzondere techniek op na om Coco op weg te helpen. Maar daardoor wordt het boekje juist heel grappig en is de verbazing bij het kleine publiek des te groter als Coco uiteindelijk wegvliegt. Een mooi verhaal dus over bang zijn, beren op de weg zien, zelfstandig worden en uiteindelijk de sprong durven wagen. De afwegingen die daarbij komen kijken worden in het verhaal mooi uitgesproken, net als de overwinning die uiteindelijk volgt. En voor de dreumes is het in eerste plaats gewoon een spannend verhaal over een leuk vogeltje dat gaat vliegen.

Coco kan het prent

Wij zouden het boek zeker aanraden en kunnen heel goed begrijpen dat het Coco kan het! door de bibliotheken is uitgeroepen tot prentenboek van het jaar 2021. Dit betekent ook dat er veel aandacht voor het boekje is op kinderdagverblijven en scholen en dat maakt het des te leuker om ook thuis een exemplaar in de kast te hebben staan. Ik weet in elk geval zeker dat Coco hier nog veel vaker gelezen gaat worden. En ik heb hem ook al op mijn inspiratielijst staan als cadeau voor een kinderverjaardag, want het plezier dat wij aan het boek beleven, dat delen we graag met andere kinderen.

Tip: Er is ook een heel leuk doeboek te krijgen met stickers, knutsel ideeën, puzzels, recepten en telplaten. Kijk snel hier!

Meer informatie over het boek en de vertelplaten vind je hier.