Held op sokken, recensie

Recensie Held op sokken, geschreven door Bette Westera met illustraties van Thé Tjong-Khing

Bette Westera ontving in 2014 een Zilveren Griffel in de categorie tot 6 jaar voor haar prentenboek Held op sokken. Een prentenboek op rijm over ridders, draken en baarden ten tijde van de middeleeuwen. Wat we ervan vonden lees je in deze recensie!

Bette Westera

Dit keer wil ik niet van start gaan met het boek, maar even stilstaan bij de auteur. De ene schrijver weet nou eenmaal meer indruk te maken dan de andere. Ik weet nog goed welk boek van haar hand we als eerste lazen: Kietel nooit een krokodil. Dit boek kregen we van vrienden en de eerste keer dat ik het las was ik lichtelijk geschokt. De moraal van dat verhaal: ‘Draai poten uit, neem prinsen bij de neus, doe wat je wil. Beroof de koningin, maar kietel nooit een krokodil!’ Aldus een woeste roverhoofdman die op zijn sterfbed zijn drie kinderen een heel belangrijk advies geeft.

Toen ik eenmaal van mijn schok bekomen was, bleek het echt een leuk verhaal te zijn. Wat ik ook erg leuk vond is dat juist de dochter een belangrijke rol speelt in dit verhaal. Kortom, ik hou inmiddels enorm van Bette Westera. En laat ik ook even de prachtige illustraties noemen van Thé Tjong-Khing, een van de belangrijkste illustratoren van dit moment die regelmatig in de prijzen valt.

Held op sokken

Held op sokken had ik nog niet gelezen. Erg jammer, want in 2014 ontving het boek al de nodige prijzen en in 2020 was het een thematitel Kinderboekenweek groep 1 & 2. Hoog tijd dus om het boek zelf eens te lezen!

Lang geleden, in de middeleeuwen, hadden alle ridders baarden. Er waren rode baarden, blonde en bruine, maar ridder Roderik had er geen, en die telde dan ook niet mee. Ridders zonder baarden waren alleen maar goed om het bloed van dode draken op te dweilen, harnassen te poetsen en aardappels te schillen. Draken verslaan, prinsessen uit torens bevrijden, op de vuist gaan met ridders uit een vreemd, vijandig land, dat was er voor ridder Roderik dus allemaal niet bij. Maar laat hij nu net iets kunnen waarmee hij alle andere ridders aftroeft…

Wat is Held op sokken een ontzettend leuk prentenboek! Een held op sokken is natuurlijk iemand die zich heel stoer voordoet, maar eigenlijk een bangerik is die niks durft. Ik vind het ontzettend knap dat Bette Westera in het verhaal de rollen om weet te draaien. Dat Roderik als ‘mindere’ toch de winnaar is in het verhaal Held op sokken. Het boek heeft als aanbevolen leeftijd 3-6 jaar, maar mijn zoon van 7 vindt het ook nog altijd een erg leuk boek.

En een applaus voor illustrator Thé Tjong-Khing. Kijk alleen maar naar de boekomslag, de afbeelding omschrijft het verhaal precies! Dat is voor de tekeningen in het boek niet anders. Ik vind dat heel erg knap.

Mijn beoordeling voor het prentenboek Held op sokken:

Vond je dit artikel leuk om te lezen en wil je in de toekomst niks meer missen? Volg ons dan ook op social media: Facebook, Twitter of Pinterest.