Kunsthelden, recensie

Recensie Kunsthelden; Doe-boek voor kinderen over Nederlandse kunstenaars; Ode aan het creatieve denken en doorzettingsvermogen

Kunsthelden, geschreven door Barbara Jonckheer, ontving ik een tijdje geleden. Het boek is bedoeld om ouders en kinderen te stimuleren om hun eigen creatieve vermogen te onderzoeken en te vergroten. Als je het mij vraagt een mooi streven!

Kunsthelden

Kunsthelden, recensie; Creatief doeboek voor kinderen over Nederlandse kunstenaars

Als kind bezocht ik met mijn opa (vaderskant) en oma (moederskant) verschillende musea. Fantastisch vond ik het! Panorama Mesdag en mijn bezoek aan het Rijksmuseum zijn zomaar twee musea die nog altijd in mijn geheugen staan gegrift. Ik gun mijn kinderen ook deze fijne herinneringen, maar de jongsten hebben daar nog geen geduld voor. Een kwestie van tijd hoop ik. Voor nu hebben we het boek ‘Kunsthelden’.

Veel wereldberoemde kunstenaars komen uit Nederland. ‘Kunsthelden’ vertelt over deze beroemdheden, op een andere manier dan gebruikelijk. ‘Kunsthelden’ benadert de ontwikkeling van de Nederlandse kunst namelijk vanuit de inventiviteit en het doorzettingsvermogen van de kunstenaar. Niet het kunstwerk, maar de “vinding’ van de kunstenaar staat centraal.

Aan de hand van 25 slimme, eigenwijze, gedurfde, geniale en soms geheel toevallige ideeën van Nederlandse kunstenaars (of zijn het toch uitvinders?) uit de Middeleeuwen tot nu lees en ervaar je ook écht hoe de kunst zich hier heeft ontwikkeld tot wat hij nu is. Eureka! Of, zoals we het een paar eeuwen later ook wel zeggen: Think Different!

Creativiteit

Creatief zijn we allemaal, dat is niet alleen voorbehouden aan kunstenaars! Barbara Jonkheer hoopt met de verhalen van ‘Kunsthelden’ kinderen en hun ouders te inspireren hun eigen creatieve vermogen te onderzoeken en te vergroten. De grappige illustraties en verhalen stimuleren om ook op een andere manier naar kunst te kijken. Erg leuk om na het lezen van het boek ‘Kunsthelden’ de Nederlandse musea te bezoeken om de werken van de 25 besproken kunstenaars in het echt te zien.

Mijn mening over Kunsthelden

Het boek Kunsthelden is, hoe kan het ook anders met die geweldige kunstenaars, erg mooi geïllustreerd. Per hoofdstuk wordt een kunstheld uitgelicht met een stukje geschiedenis, bekende kunstwerken, leuke weetjes en de rubriek Dat kan ik ook! Hier worden kinderen uitgedaagd om zelf creatief aan de slag te gaan. Ga net als Vincent van Gogh eens naar buiten en probeer te schilderen wat je ziet. Of probeer een onmogelijke driehoek te tekenen à la M.C Esscher. Het boek is aan te raden voor kinderen die meer willen leren over de Nederlandse kunstgeschiedenis, ook als ze er nog weinig over weten.

Mijn beoordeling Kunsthelden:

Auteur: Barbara Jonckheer | Uitgeverij: Waanders Uitgevers | 9789462622401 | 192 blz. | April 2019

Verkrijgbaar bij: