Mo en Tijger gaan op reis – recensie

Recensie Mo en Tijger gaan op reis, Elisabeth Mollema

Mo en Tijger gaan met papa, mama en Mo’s broertje Sem op reis naar het huis van opa in de duinen! Maar voordat ze kunnen vertrekken moet er nog van alles worden geregeld. Zouden ze nog wel op tijd bij opa aankomen? Geschreven door Elisabeth Mollema.

In de blog Boeken gelezen in maart kon je lezen dat we het boek Mo en Tijger gaan op reis hebben gelezen. Dit kinderboek bevat, net als Mo en Tijger lossen het op, vijf verhalen met ieder een andere AVI-score. Door het zelfstandig lezen van dit boek groeit je kind van AVI-niveau E3 naar AVI-niveau M5. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook even het blog over AVI-niveaus.

Op reis – AVI E3

Mo heeft vier weken vakantie. Samen met zijn ouders en broertje gaat hij op reis. Ze gaan naar opa, zijn huis staat in de duinen. Maar wat duurt het toch lang tot ze vertrekken! Het gras moest nog gemaaid worden, de was moest worden gedaan en de keuken moest ook nog worden schoongemaakt… Zullen ze vandaag nog wel vertrekken?

Pech – AVI M4

Wanneer dan eindelijk alles goed geregeld is kunnen ze op pad! Het is een heel eind rijden. Het broertje van Mo, Sem, vraagt al snel of ze er al bijna zijn. Tijd om een spelletje te doen om de tijd te doden. Helaas is papa door het spelletje een beetje afgeleid en rijdt pardoes tegen een verkeersbord… Nog meer vertraging… Kunnen ze hun reis nu nog wel vervolgen?

Dief in het hotel – AVI E4

De bus is door het ongeluk zo beschadigd dat hij toch echt in de garage gemaakt moet worde. Er zit niks anders op dan te overnachten in een hotel en morgen verder te reizen. Het gezin besluit het stadje te bezoeken en ontdekken dat er markt is. Opeens horen ze een hoop tumult. Een dief heeft de tas van een mevrouw gestolen! Zou Tijger de dief kunnen vinden?

Kaatje Kip – AVI M5

De volgende dag kunnen ze gelukkig hun lange reis vervolgen. Al snel laten ze het stadje achter zich en rijden ze tussen de weilanden. Maar dan hapert de motor opeens. Weer pech! En nu? Ze besluiten een taxi te bellen, maar die komt niet opdagen. Gelukkig is de boerderij van Kaatje Kip vlakbij, papa loopt erheen. Gelukkig weet zij wel een oplossing!

Opa – AVI M5

Hè hè, na nog een keer anderhalf uur gereden te hebben zijn ze dan eindelijk bij opa! Maar hé, hij doet niet open, dat is gek! Waar zou hij zijn? Mama probeert hem te bellen, maar hij neemt ook zijn telefoon niet op. Mo, Sem en Tijger besluiten op het strand te gaan kijken of opa daar soms is…

Conclusie over Mo en Tijger gaan op reis

Mijn kinderen zijn nog te jong om het boekje zelf te lezen, daarom las ik het boek voor. Ik kon het verschil in AVI-niveaus goed merken. Van relatief makkelijke en korte zinnen in het begin, werden ze gaandeweg steeds iets moeilijker en langer. De verhaaltjes zijn erg leuk en spreken de kinderen erg aan. Ze zitten boordevol leuke avonturen en ook een beetje kattenkwaad en ondeugendheid. Naast dit tweede deel is er ook nog deel 3: Mo en Tijger vieren feest.

Meer informatie over Mo en Tijger gaan op reis vind je hier.