Op klaarlichte dag, recensie

Op klaarlichte dag, thriller geschreven door Simone van der Vlugt; Winnaar van de NS publieksprijs in 2010

Op klaarlichte dag is een psychologische thriller, met een verrassende verhaallijn, en werd geschreven door Simone van der Vlugt. In 2010 ontving het boek de NS Publieksprijs.

Op klaarlichte dag

Op klaarlichte dag, recensie; Thriller geschreven door Simone van der Vlugt; Winnaar van de NS publieksprijs 2010

Op klaarlichte dag begint met de introductie van Vincent. Hij is gewond geraakt in zijn boerderij en vraagt zich af waar zijn vriendin Nathalie uithangt? Het blijkt al snel dat Nathalie haar spullen heeft gepakt en met baby Robbie is vertrokken. Ze is vastbesloten om uit handen te blijven van de gewelddadige Vincent en daarom is ze op weg naar het zomerhuis van haar vader in Italië. Vincent is namelijk het type man die je niet tegen je wil hebben! Wat ze echter niet weet is dat hij een zendertje geplaatst heeft en haar dus met behulp van een volgsysteem in de gaten houdt. Als Nathalie tot de ontdekking komt dat ze zelfs in Italië niet veilig is, besluit ze met de trein terug te keren naar Nederland.

Eenmaal terug brengt Nathalie een bezoek aan de begraafplaats waar ze Julia ontmoet. Julia werkt bij de recherche en biedt haar hulp aan. Ze zorgt ervoor dat Nathalie en Robbie een veilig onderkomen krijgen bij haar oma. Nadat de oma van Julia door een mysterieuze val van de trap om het leven komt, neemt het verhaal een plotselinge wending en vallen de puzzelstukjes langzaam maar zeker op hun plaats.

Een tijdje geleden las ik met veel plezier het boek De reünie. Bij het lezen van Op klaarlichte dag had ik echter een aantal hoofdstukken nodig om in het verhaal te komen. Het duurt namelijk een poosje voordat je écht in de gaten hebt hoe de vork in de steel zit. Ik ben ontzettend blij dat ik toch doorgezet heb, ook dit boek is wat mij betreft weer een pareltje die je zeker gelezen moet hebben. Ik vind het ontzettend knap (of is het eigenlijk zorgelijk te noemen?) dat iemand een verhaal kan schrijven met zulke bizarre wendingen. Knap! Maar dat blijkt ook wel uit de prijzen die Simone van der Vlugt met deze thriller gewonnen heeft.

Mijn beoordeling Op klaarlichte dag:

Auteur: Simone van der Vlugt | Uitgeverij: Ambo|Anthos | 9789041420817 | 280 blz. | Mei 2012

Verkrijgbaar bij: