Review schilderen op nummer: Vier Seizoenen

Review schilderen op nummer vier seizoenen

Schilderen op nummer is al jaren een bekend fenomeen, zelfs als klein kind maakte ik al mooie schilderijen! Het enige wat je hoeft te doen is de nummertjes in te kleuren. Ik mocht een schilderij reviewen en ik koos voor het schilderij Vier Seizoenen.

Van Schilderenopnummerwinkel.nl ontving ik een mailtje met de vraag of ik bekend was met schilderen op nummer en of ik eventueel zin had om een schilderij uit te zoeken om zelf mee aan de slag te gaan. Dat hoefden ze me geen twee keer te vragen, ik wist namelijk al precies welk schilderij ik graag wilde maken: Vier Seizoenen. Om het mezelf niet helemaal onmogelijk te maken koos ik de kleinste afmeting van 30×40 cm.

Schilderen op nummer: pakket

Schilderen op nummer pakket

Het pakket van Schilderen op nummer Vier Seizoenen is een compleet pakket. Het pakket bevat de volgende onderdelen:

• Schilderij, op canvas gedrukt
  • Pencelen: drie verschillende diktes, van smal voor de allerkleinste vakjes tot groot voor de grotere oppervlaktes
  • Verf
  • 2 schroeven en 2 haken voor het ophangen van het schilderij
  • Een klein papieren ingekleurd voorbeeld
  • A4 van het schilderij waar de nummers ook op staan

Toen ik het pakket zag moest ik toch even slikken, waar was ik aan begonnen? Want ook al had ik gekozen voor de kleine afbeelding, ik zag zo dat dit ook heel veel werk zou zijn! Het duurde dan ook even voor ik mezelf er toe kon zetten om echt te beginnen, maar eenmaal bezig is het hartstikke leuk om te doen en moeilijk weg te leggen!

Het canvas

Schilderen op nummer canvas

Laat ik beginnen met het schilderij op canvas, dat zit opgevouwen in het pakket. Mijn man had een leuk plan: hij wilde het voor me om een plankje heen maken zodat ik een mooi strak canvas voor me zou hebben liggen. Hoewel het op zich een goed idee was, is het idee nooit van de grond gekomen. Uiteindelijk besloot ik het plat op de tafel te leggen en de hoeken vast te maken met een plakbandje. Dit werkte best goed. Volgens Schilderenopnummerwinkel.nl kun je om het mooiste resultaat te bereiken het canvas van tevoren ook even strijken.

Het schilderij

Schilderen op nummer vier seizoenen

Oké, de nummertjes op het canvas, die zijn klein. Heel erg klein. Zo klein dat ik eigenlijk al meteen de mist in ging. En daar komt het A4 met de nummertjes van pas, want op het stencil zijn de nummers al veel beter leesbaar. Ook goede verlichting boven het schilderij is enorm helpend. Gelukkig kon ik het stuk waar ik de mist inging wel zonder problemen overschilderen, dat is ook wel prettig om te weten.

De verf

Toen ik de verf zag en het te schilderen oppervlak op het canvas vroeg ik me heel even af of er wel voldoende verf zou zijn. Maar toen ik eenmaal begon met het schilderen op nummer bleek dat je niet veel verf nodig hebt en dat het goed uitsmeert. De hoeveelheid verf is dan ook voldoende. Volgens de beschrijving is er ook 20% meer verf aanwezig dan benodigd.

Het is hierbij wel aan te raden om eerst met de ene kleur te beginnen en daar alle aanwezige vakjes van te schilderen en dan pas met het volgende nummer te beginnen. Op die manier hoef je minder verf weg te spoelen en weet je zeker dat je voldoende hebt.

Het resultaat

Resultaat schilderen op nummer

Hoewel ik graag een hele dag bezig zou zijn met het schilderen, ben ik al blij als ik één à twee uur per dag de tijd krijg van de kinderen. Nu ik een aantal uren bezig ben heb ik de eerste 4 kleuren zo goed als helemaal klaar. Ik ben een beetje rommelig begonnen, zodoende heb ik ook al een deel van nummer 10 gedaan. Op dit moment ben ik bezig met nummer 5. Hoewel ik nog niet helemaal klaar ben vind ik het toch al leuk om het resultaat tot nu toe met je te delen. Als ik het schilderij helemaal af heb zal ik dit blog natuurlijk updaten.

Wat vind ik van het resultaat tot nu toe? Al met al ben ik best tevreden. Ook hier gaat het gezegde al doende leert men op. In het begin was ik dus behoorlijk zoekende over de juiste aanpak van het schilderen op nummer. Daardoor werkte ik rommelig en maakte ik een aantal fouten.

Nu ik een poosje bezig ben met schilderen merk ik echt vooruitgang. Ik weet bijvoorbeeld beter wanneer ik welke kwast moet gebruiken. Dat lijkt heel simpel, maar is in de praktijk toch wel wat ingewikkelder. En aangezien het wat beter gaat krijg ik er ook steeds meer plezier in moet ik zeggen.

Mijn conclusie moge dan ook duidelijk zijn: ben je graag creatief bezig en ben je nog op zoek naar een leuke én uitdagende hobby? Dan is schilderen op nummer echt wel een aanrader! Extra leuk is het om je creatie aan de muur te hangen. Wil je verzekerd zijn van een mooie lijst voor je kunstwerk dan kun je die meteen bestellen wanneer je je schilderij aanschaft. En dan kun je natuurlijk meteen beginnen met je volgende schilderij op nummer!

Meer schilderijen vind je hier.