Van honingbij tot hagelslag, recensie

Van honingbij tot hagelslag, recensie; Thematitel Kinderboekenweek 2022 Gi-Ga-Groen groep 7 & 8; Geschreven door Joël Broekaert en geïllustreerd door Marieke van Ditshuizen

Van honingbij tot hagelslag, recensie. Joël Broekaert schreef het kinderboek Van honingbij tot hagelslag, over al het lekkers dat van planten komt. Het boek werd voorzien van illustraties door Marieke van Ditshuizen. In dit blog vertel ik je er graag meer over.

Van honingbij tot hagelslag

Van honingbij tot hagelslag is één van de Thematitels Kinderboekenweek 2022 Gi-Ga-Groen, groep 7 & 8. Het idee werd bedacht door illustrator Marieke van Ditshuizen. Zij liep in 2010 door het oerwoud van Indonesië en zag zoveel bijzondere dingen dat ze er een boek over wilde schrijven. Omdat tekenen en schrijven twee totaal verschillende dingen zijn vroeg ze aan Joël Broekaert, die graag over eten schrijft, of hij het boek wilde schrijven. Het resultaat is Van honingbij tot hagelslag, een verrassend boek over ons eten en hoe het groeit.

Omdat er altijd en overal kant-en-klaar producten in overvloed verkrijgbaar zijn, is het iets waar we nog maar nauwelijks bij stilstaan, maar een groot deel van ons voedsel kun je zó van een boom of struik plukken. Ook de grondstoffen van producten die wij dagelijks gebruiken, zoals chocola, kaneel en vanille, komen uit de natuur. Wist je bijvoorbeeld dat kaneel van de bast van een kaneelboom komt? En dat honing eigenlijk bijenkots is?

Van honingbij tot hagelslag laat op een leuke en mooie manier in woord en beeld zien wat de oorsprong is van ons dagelijks voedsel, namelijk: de plant. Van zaadje tot kiem, via stengel en blad naar uiteindelijk een bloeiende en vruchtdragende plant. Maar ook de wortels, knollen en bollen worden niet vergeten en de cyclus is weer rond als we vervolgens weer de grond induiken voor de schimmels.

Hoewel Van honingbij tot hagelslag een heel leerzaam boek is weet Joël Broekaert het op een heel leuke manier te brengen die goed bij de belevingswereld van kinderen in groep 7 & 8 aansluit. Door de vele en mooie illustraties wordt tekst en beeld goed afgewisseld waardoor je zo een heel stuk van het boek gelezen hebt. Eén prachtige tekening is bijvoorbeeld de vlinder die met zijn lange roltong nectar uit een bloem haalt, iets dat je normaal gesproken eigenlijk nooit goed kunt bekijken. En weet je hoe hard een bij moet werken om honing te maken? Daarbij denk ik ook dat ieder kind dit boek zou moeten lezen, al is het maar voor een stukje bewustwording.

Mijn beoordeling Van honingbij tot hagelslag:

Meer Kinderboekenweek 2022

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.