Zwijgplicht: Kate Burkholder serie deel 1 – recensie

Recensie Zwijgplicht; Kate Burkholder serie deel 1 geschreven door Linda Castillo

In maart maakte ik kennis met de schrijfster Linda Castillo. Ze heeft een trilogie geschreven over politieagente Kate Burkholder. In dit blog lees je wat ik van deel 1, Zwijgplicht, vond.

Boekenseries en ik, het is vaak geen goede combinatie… Ook dit keer begon ik weer eens bij het compleet verkeerde (lees: laatste) deel voordat ik erachter was dat ik te maken had met een serie over Kate Burkholder. Of nou ja, ik merkte het stiekem wel eerder, maar het verhaal kon ik op zichzelf prima lezen. Iets wat eigenlijk ook heel knap te noemen is! Uiteindelijk kwam ik bij het eerste deel Zwijgplicht terecht.

Zwijgplicht

Recensie Kate Burkholder serie 1: Zwijgplicht, Linda Castillo

Kate Burkholder is opgegroeid als amish. Ze kent hun taal en gebruiken wat haar de perfecte kandidaat maakt voor haar functie als politiechef in haar voormalige woonplaats Painters Mill, Ohio. Toen ze de keuze moest maken of ze zich bij de kerk zou voegen of de wijde wereld in trekken, koos ze voor het laatste, ver weg van haar traumatische verleden.

Dat verleden komt in alle heftigheid naar boven als er in het stadje weer een seriemoordenaar opduikt, net als zestien jaar geleden. De moorden van toen en nu lijken zo op elkaar dat het wel om dezelfde moordenaar moet gaan. Alleen Kate weet dat dat niet kan… Terwijl ze vastbesloten is om de moordenaar te vinden, probeert ze tegelijkertijd wanhopig haar geheim verborgen te houden. Maar het verzwijgen van een geheim om jezelf en je familie te beschermen terwijl je daarmee een moordonderzoek verhindert is niet zo eenvoudig…

Gelukkig is Painters Mill, Ohio, een fictieve plaats. Zo niet, dan had ik je gezien de gruwelijke gebeurtenissen van harte aanbevolen om een andere woonplaats te zoeken! Persoonlijk vind ik het ook altijd erg knap – of is het stiekem een beetje zorgwekkend? – hoe auteurs van thrillers de meest gruwelijke details op papier weten te krijgen.

Zwijgplicht is geschreven in de ik-persoon waardoor je je enorm verbonden voelt met Kate en de problemen waar ze mee worstelt. Je voelt haar vastberadenheid om én haar geheim te bewaren maar tegelijkertijd ook de moordenaar te vinden. En ook al ben je niet opgegroeid als amish, de struggles die ze met haar familie ervaast zullen voor velen herkenbaar zijn. Wat mij betreft is deze thriller dan ook een echte aanrader!

Meer informatie over Zwijgplicht vind je hier.

Naar de recensie van deel 2 Voor altijd stil of deel 3 Valse beloftes.

Een reactie op “Zwijgplicht: Kate Burkholder serie deel 1 – recensie