Het geheim van het Klavertjesplein recensie

Het geheim van het Klavertjesplein door Michael Reefs

In juni ontving ik een vooruitleesexemplaar van het spannende kinderboek Het geheim van het Klavertjesplein. Ik was hier enorm nieuwsgierig naar aangezien het geschreven is door auteur Michael Reefs. We kennen hem onder meer van de kinderboekenseries: De TempeljagersDe Bieb-bende en Bram en het zoldermysterie.

Het geheim van het Klavertjesplein

Het geheim van het Klavertjesplein neemt ons mee naar een klein dorpje, Hartendal. In dit dorpje ligt een bijzonder plein in de vorm van een klavertje, de huizen staan aan het uiteinde van ieder klaverblad. Tussen alle huizen staan ook nog eens zes speciale huizen, verspreid over het plein. Aan het einde van de steel, in het midden van het bijzondere plein, staat een eigenaardig huis: het vervloekte Torenhuis. Er wordt gefluisterd dat de dikke muren moeten voorkomen dat een groot Kwaad zal ontsnappen. Zes zware sloten moeten de deur voorgoed gesloten houden. Elke avond luiden de klokken van het Torenhuis en dan mag niemand meer op het plein zijn.

De vier vrienden Sophie, Doortje, Jerry en Rick geloven niets van de verhalen waarmee ze zijn opgegroeid. Ze kunnen dan ook niet wachten om het Torenhuis binnen te gaan. In hun zoektocht naar de sleutels van de zes sloten komen ze achter de waarheid die de ouderen van het plein zo wanhopig proberen te verbergen. Dan begint het langzaam duidelijk te worden… Er huist wel degelijk iets heel gevaarlijks in het Torenhuis. Zullen de vrienden sterk genoeg zijn om het te verslaan? Of zijn ze al te laat en is het Klavertjesplein reddeloos verloren?

Wat vond ik van het boek?

Het eerste wat me opviel aan het boek was de prachtige cover van Het geheim van het Klavertjesplein. Ook bevat het boek mooie afbeeldingen, genoeg om een fijne toevoeging te zijn, maar je fantasie niet in de weg te zitten.

Je fantasie wordt door dit boek sowieso enorm getriggerd. De spannende scènes spreken echt tot de verbeelding. Het verhaal is wel makkelijk leesbaar, wat maakt dat het boek volgens mij geschikt is voor kinderen vanaf een jaar of tien. Persoonlijk denk ik dat ook volwassenen die van Young Adult houden blij worden van Het geheim van het Klavertjesplein. Ik heb het boek in ieder geval met veel plezier gelezen.