Meheret, een Ethiopische journaliste, tekent voor het kind waarvan zij zwanger is de geschiedenis van haar familie op. Barnum, een blanke Zuidafrikaanse schrijver, gebruikt Meherets aantekeningen voor een toneelstuk. Mano, een gekleurde Zuid-Afrikaanse acteur, weigert de rol die Barnum voor hem heeft geschreven. De acteur die de rol overneemt, sterft: het stuk blijkt vergiftigd. Mano vertrekt naar Zuid-Afrika, waar hij wordt gearresteerd en terechtgesteld. De journaliste, de schrijver en de acteur zijn de drie hoofdfiguren van deze roman. Maar met hetzelfde recht is Afrika de hoofdpersoon, of gaat het boek over verbeelding en schrijverschap. De relatie van Mano en Barnum tot het Zuid-Afrikaanse verzet, de ballingschap in Parijs, de breuk tussen Mano en Meheret, Meherets verleden en Barnums schrijverschap – alles staat in het teken van scheppen en vernietigen, en van het doorgeven van de herinnering. Sporen van de kameleon is een complex en fascinerend boek, een nieuw hoogtepunt in Breyten Breytenbachs oeuvre.