Vlieg vrij – Recensie

Vlieg vrij Iris Schlagwein

Een tijdje geleden ontving ik van Iris Schlagwein haar nieuwe boek Vlieg vrij. De belangrijkste vragen die ze zichzelf in dit boek stelt zijn: hoe vrij ben jij? En hoe vrij zou je willen zijn?

Al sinds mijn opleiding tot verzorgende IG ben ik bezig met mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik vind het erg leuk om te zien dat iedere fase in mijn leven zorgt voor nieuwe inzichten in mij als persoon. Iris is hierin een stapje verder gegaan. Ze heeft al haar leermomenten opgeschreven in haar nieuwste boek Vlieg vrij zodat jij en ik van haar kunnen leren. Hoe heeft zij haar leermomenten ervaren? Welke lessen heeft ze geleerd? En kunnen we die lessen misschien vertalen naar ons eigen leven? Vlieg vrij is voor velen dan ook een heel herkenbaar boek. Want we hebben allemaal dingen die ons beperken, maar weet jij waardoor jij je laat weerhouden om volledig jezelf (lees: vrij) te kunnen zijn? En hoe zou het voor je zijn als je die beperkingen kwijt zou zijn?

Vlieg vrij

Iris verliest op jonge leeftijd haar vader en ze doet jaren alsof alles prima met haar gaat. Ze is een moderne nomade die op huizen past en publiceert in 2018 haar eerste boek Thuis zonder huis. Maar op een gegeven moment merkt ze dat ze uiterlijk dan wel een heel vrij leven leidt, maar zich vanbinnen allesbehalve vrij voelt. Daarom besluit ze voor haar nieuwe boek Vlieg vrij op onderzoek uit te gaan.

Dat onderzoek leidt haar naar vijf dagen vasten, naar een stilteretraite in Thailand en ze neemt zelfs twee keer deel aan een heus, inmiddels bij de Nederlandse wet verboden, ayahuasca-ceremonie. Door haar diepste pijn in de ogen te kijken, wordt ze zich bewust van haar ware natuur en kan ze steeds vaker haar sprankelende, vrije zelf zijn. Wie wil dat nou niet?

Wat vind ik van Vlieg vrij?

Zoals gezegd ben ik zelf ook al jaren bezig met mijn persoonlijke ontwikkeling. Vroeger liet ook ik me altijd tegenhouden door twijfels en vragen of de vraag: wat zullen anderen daar van vinden? Gelukkig ben ik nu op een punt in mijn leven gekomen waarbij ik steeds beter dichter bij mijzelf kan blijven.

Moet je om inzichten te krijgen en je vrij te voelen dan echt alles doen wat Iris deed, inclusief op stilteretraite naar Thailand? Of al die andere dingen doen die Iris gedaan heeft? Ik zou zeggen: als het je past moet je het zeker niet laten! Mijn persoonlijke situatie leent zich daar helaas niet voor. Maar in het boek Vlieg vrij worden mooie reflecterende vragen gesteld en er worden inzichten gegeven, denk hierbij aan hoe verandering precies in zijn werk gaat. Wil jij je ook écht vrij voelen? Dan is het zeker raadzaam en inspirerend om Vlieg vrij te lezen.

Meer informatie over het boek vind je hier.