Zuurstofschuld, recensie

Zuurstofschuld, recensie; Toine Heijmans

Zuurstofschuld is een roman geschreven door schrijver en columnist Toine Heijmans. Een verhaal over klimvrienden Lenny en Walter die hun dromen najagen in de Alpen en de Himalaya.

Zuurstofschuld

De dag dat Walter Welzenbach zijn eerste berg beklimt bepaalt zijn leven: nooit meer wil hij iets anders. Nu staat hij op zijn laatste top, een duizelingwekkende 8188 meter hoog, en kijkt hij uit over zijn leven vol eenzaamheid.

Walter vertelt in Zuurstofschuld het verhaal over de avonturen van hem en zijn vriend Lenny. Ze hebben hun dromen nagejaagd in de Alpen en de Himalaya en bezegelden daarmee hun lot. Ze dragen de verhalen van de grote alpinisten met zich mee, en zoeken samen een manier om geschiedenis te schrijven. Maar in de ijle lucht gelden andere wetten. Het gaat over vrijheid en vriendschap, storm en lawines, en de gevolgen van radicale keuzes. Wat de bergen met de mens doen, en wat de mens doet met de bergen, daar gaat het om.

Tijdens mijn vakanties in Oostenrijk ben ik wel eens in de bergen geweest. Ik vind ze machtig en indrukwekkend om te zien en ook een wandeling maken door de bergen vind ik prachtig. Een berg beklimmen zoals de bergbeklimmers in Zuurstofschuld? Mwah, liever niet. Het lijden en overige ellende wegen mijn inziens niet echt op tegen de ervaring van het berg beklimmen. Met grote hoogtes heb ik sowieso niet zoveel, sta liever met mijn beide beentjes op de grond.

In het verleden heb ik ook wel eens een film gezien over het beklimmen van een berg. Volgens mij was dat Everest, het was in elk geval gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Men heeft er ook een documentaire van gemaakt. Het moge duidelijk zijn dat bergbeklimmen tot de verbeelding spreekt! En ergens snap ik dat ook wel. Zolang je nog nooit een berg hebt beklommen, kun je je er ook niet echt een voorstelling van maken. Laat staan dat je snapt waarom mensen ervoor kiezen om zo’n lijdensweg vrijwillig te ondergaan.

Een aantal details in Zuurstofschuld vond ik erg leuk. Er gaan veel expedities naar boven, maar er mag geen rotzooi op de bergen achterblijven. Mensen uit de streek zijn in dienst genomen om die rotzooi af te voeren. Daarbij is het beklimmen van de toppen meer een tussendoortje geworden dan een echte uitdaging. Zo zijn er complete challenges bedacht om een bepaald aantal bergen in bepaalde tijd te beklimmen. Ik had echt geen idee en vind het eerlijk gezegd best bizar.

Toen ik begon in Zuurstofschuld had ik denk ik een andere verwachting van het soort boek dat ik ging lezen. Klimvrienden Lenny en Walter hebben samen de hoogste bergen beklommen. Gaandeweg maakt Lenny andere keuzes dan Walter. Lenny vindt een vriendin, settelt en krijgt kinderen en Walter eindigt hierdoor (grotendeels door zijn eigen gevoel) alleen.

Het boek Zuurstofschuld is daarnaast doorspekt met namen en verhalen van andere alpinisten. Namen en verhalen die mij eerlijk gezegd niks zeiden. Ik vond al die extra informatie af en toe behoorlijk verwarrend, want wat hadden al deze uitstapjes te maken met de vriendschap tussen Lenny en Walter?

Wil je het boek Zuurstofschuld zelf lezen? Dan waarschuw ik hier even voor een spoiler alert. Ondanks mijn weerstand was het mijn eer te na om het boek weg te leggen. Ik besloot toch door te lezen, omdat ik graag duidelijk wilde hebben wat er nou precies speelde. Waarom was Walter toch zo boos en cynisch? En dan komt de aap uit de mouw: hij heeft de hoogste bergtoppen beklommen, zonder enige lichamelijke schade op te lopen, en nu gaat zijn lijf ten onder aan een longembolie.

Natuurlijk kan ik me heel goed voorstellen dat zoiets erg zuur is. Maar hoewel het boek Zuurstofschuld is bekroond met meerdere grote prijzen, ben ik van mening dat het verhaal vlotter en interessanter geschreven had kunnen worden.

Mijn beoordeling Zuurstofschuld:

Auteur: Toine Heijmans | Uitgeverij: Uitgeverij Pluim | 9789083108209 | 336 blz. | Oktober 2021

Verkrijgbaar bij: