Ga langs start, recensie

Een tijdje geleden ontving ik van Timo Hensen zijn debuutroman Ga langs start. Het verhaal speelt zich af in een fictief dorpje op het platteland van Friesland. Hoe vond ik het verhaal? Je leest het in deze recensie.

Ga Langs Start

Het verhaal van Ga Langs Start gaat over Julia, een vijftien jarig meisje, wonend in Wijtsum. Een plattelandsdorpje waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan, terwijl de rest van de wereld verder leeft. Julia slijt haar dagen op haar kamer. Ze is zo iemand met twee goede vrienden en verder geen. Julia begint zich af te zetten tegen haar ouders. Tegen haar hele omgeving eigenlijk. Tijdens het lezen van het verhaal wordt steeds duidelijker wat de reden is voor Julia haar gedrag.

Parallel aan het verhaal van Julia lezen we over het leven van Herman. Herman ontvluchtte Wijtsum jaren geleden om schrijver te worden. Maar na het bescheiden succes van zijn eerste en enige roman keert hij terug naar het dorp uit zijn jeugd. Hij legt contact met zijn enige jeugdvriend, Arwin, die de plaatselijke slagerij van zijn vader heeft overgenomen. Naar aanleiding van twee ingrijpende gebeurtenissen, in het anders zo stille dorpje, kruisen de wegen van deze twee onbekenden zich op een ongewone manier.

Als geboren en getogen Friezin met een bijzondere jeugd kan ik me aardig vinden in het verhaal van Julia, maar ook van Herman. De eindeloze fietstochten die Julia tussen de weilanden maakt, heb ik zelf ook vaak afgelegd. Herman werd Nederlandstalig opgevoed, ik ook. Ook ik heb me altijd een beetje een buitenbeentje gevoeld (soms nog), net als de hoofdpersonages. Dat was precies wat me zo raakte en wat maakte dat ik benieuwd was naar hun verhaal. Wat was hun geheim?

Ga langs start is een verhaal zonder echte spanning en daardoor een verhaal wat over jou en mij kan gaan. Ondanks het gebrek aan spanning fascineert het wel enorm. Neemt niet weg dat het verhaal best moeilijk leest. Timo gebruikt prachtige en beeldende zinnen. Hij gebruikt poëtisch, maar ook wel enigszins wollig taalgebruik. Ik hou ervan, maar het leidt ook wel een beetje af van de kern van het verhaal. Het maakte dat ik me afvroeg of de verleden tijd en heden niet foutief door elkaar werden gehaald (vind ik persoonlijk ook lastig), waardoor ik af en toe een paar bladzijdes terug moest bladeren om te zien wat ik precies had gemist. Nog wen kleine irritatiefactor: ik besef me. Kwam helaas ook een paar keer terug in het verhaal.

Het einde van Ga langs start vind ik ondanks alles toch verrassend. Bijzonder om te zien hoe het leven van deze twee mensen verbonden kunnen zijn zonder dat ze het zelf weten. Samenkomend op een plek waar het leven eindigt. Knap!

Mijn beoordeling Ga langs start:

Auteur: Timo Hensen | Uitgeverij: Brave New Books | 9789464051971 | 213 blz. | Januari 2021

Ga langs start is verkrijgbaar bij: