Het meisje op de foto, recensie

Het meisje op de foto, recensie; Carina Bergfeldt; A.W. Bruna Uitgevers

Het meisje op de foto is een spannende thriller, geschreven door de Zweedse Carina Bergfeldt. Het boek maakte vooral indruk op me door een quote van de Wereldgezondheidsorganisatie: Eén op de drie vrouwen wereldwijd wordt tijdens haar leven verkracht of mishandeld…

Het meisje op de foto

Recensie Het meisje op de foto, geschreven door de Zweedse Carina Bergfeldt

Eén op de drie vrouwen wereldwijd wordt tijdens haar leven verkracht of mishandeld – World Health Organization

Het verhaal van Het meisje op de foto gaat over rechercheur Anna Eiler. Ze onderzoekt de vermissing van Viktor Hyldegaard die na een avondje stappen niet is thuisgekomen. Ondanks dat zijn vrouw vreest voor het ergste neemt Anna de zaak in eerste instantie niet zo serieus. Daar komt verandering in als er in een klein meertje, tussen de waterlelies, het stoffelijk overschot van de vermiste man wordt gevonden. Mét een foto van een vrouw in zijn keel. De vermissingszaak verandert in een moordonderzoek… Haar vriendin en journaliste Julia helpt haar met het onderzoek bij het meer, dat bij de lokale bevolking beter bekend is als ‘Valdemars graf’. Het blijkt een verschrikkelijk geheim te herbergen…

Het meisje op de foto pakte ik bij de bibliotheek op goed geluk mee. Toen ik in het boek begon te lezen zag ik gelijk bovenstaande indrukwekkende en even zo afschuwelijke quote. Ik vind het cijfer onvoorstelbaar…

Toen ik begon met lezen moest ik even wennen aan de opbouw van de thriller Het meisje op de foto. Elk hoofdstuk wordt beschreven vanuit een personage. Hierdoor zijn de hoofdstukken vaak niet erg lang, maar persoonlijk vind ik dat geen probleem. Sterker nog, als ik heel eerlijk ben zorgen juist de korte hoofdstukken ervoor dat het boek heel erg goed geschreven is. Door het boek op deze manier op te bouwen blijft het tot het einde toe namelijk een groot raadsel wie de moordenaar, die in ik-persoon is geschreven, is. Bij de meeste spannende boeken heb ik toch vaak al snel door hoe de vork in de steel zit. Dat was dit keer zeker niet het geval!

Kanttekening is wel dat juist de knappe opbouw van het boek er tegelijkertijd voor zorgt dat het boek best moeilijk is om te lezen. Ik heb mezelf er in het begin echt toe moeten zetten om door te lezen. Vooral omdat ik het in het begin lastig vond om de vriendinnen Anna (rechercheur) en Julia (journaliste) uit elkaar te houden, doordat het door de korte hoofdstukken langer duurt voordat je de personages echt goed leert kennen.

Wat ik wel erg knap vind is dat Carina Bergfeldt me tot het einde toe heeft laten twijfelen over de dader. Ik ben daar erg van onder de indruk. Hou je dan ook van een goed geschreven, spannend boek en ben je een ervaren lezer? Dan is Het meisje op de foto zeker een aanrader.

Mijn beoordeling Het meisje op de foto:

Auteur: Carina Bergfeldt | Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers | 9789044970319 | 284 blz. | Juli 2016