De spin die veel scheetjes laat, recensie

De spin die veel scheetjes laat, recensie (scheetjesspin); Prentenboek geschreven door Filemon Wesselink en Clarinde Wesselink; Illustraties door Clarinde Wesselink

De spin die veel scheetjes laat is een prentenboek over een winderige spin. Het werd geschreven door Filemon en Clarinde Wesselink.

De spin die veel scheetjes laat (scheetjesspin)

Het prentenboek De spin die veel scheetjes laat gaat over een eenzaam spinnetje dat in een groot bos woont. Niemand wil met hem spelen omdat hij de hele dag vieze scheetjes laat. De scheetjesspin eet namelijk het liefst bruine bonen. Vooral chili con carne, want dat is zijn lievelingseten. Maar wat hij niet weet, is dat je van bruine bonen ook heel veel scheetjes moet laten. Het spinnetje is erg verdrietig omdat niemand met hem wil spelen. Moet hij misschien toch wat anders gaan eten? Maar bruine bonen zijn zo lekker…

Aangezien bij veel kinderen vroeg of laat de thema’s windjes, poep en plas gaan spelen besloot ik in januari 2021 dit prentenboek voor te lezen. Maar, en ik zeg dit absoluut niet snel, wat vond ik het boek een teleurstelling zeg… Het doel van dit prentenboek is mij dan ook niet duidelijk. En eerlijk gezegd had ik van Filemon Wesselink toch meer verwacht. Ook de illustraties van Clarinde zijn bijzonder, en ook dat is niet per se positief te noemen. Heb jij ooit een spin met zes poten gezien?

Voor mij gaat het verhaal over De spin die veel scheetjes laat over het buitensluiten van iemand en diegene moet zich maar aanpassen (in dit specifieke geval het dieet) om er weer bij te horen. Ik vind die boodschap heel erg fout voor jonge kinderen. Natuurlijk kun je met een beetje goede wil het verhaal ook anders interpreteren: het belang van een gevarieerd dieet, want dat is zeker waar. Maar dat had prima gekund zonder iemand buiten te sluiten en diegene zich aan te laten passen. Daarnaast vind ik het gebruikte lettertype ook niet erg prettig lezen.

Al met al geven bovengenoemde punten mij voor het eerst aanleiding om voor het eerst een dikke onvoldoende te geven.

Mijn beoordeling De spin die veel scheetjes laat:

Auteur: Filemon Wesselink | Illustrator: Clarinde Wesselink | Uitgeverij: Moon | 9789048831357 | 32 blz. | April 2016