Explorer Academy 3 – De dubbele helix, recensie

Explorer Academy 3 - De dubbele helix, recensie; Spannende boekenserie van National Geographic voor kinderen vanaf 8 jaar en ouder geschreven door Trudi Trueit.

De dubbele helix, recensie. Van uitgeverij Blink ontving ik de boekenserie Explorer Academy van National Geographic, geschreven door Trudi Trueit. Op dit moment bestaat de serie uit zes delen, deel zeven wordt in het voorjaar van 2023 verwacht.

Explorer Academy boekenserie

De Explorer Academy boekenserie is een spannende serie voor kinderen vanaf 8 jaar en ouder. Explorer Academy 1 – Het Nebula-Mysterie is het eerste deel van de boekenserie over de twaalfjarige Cruz Coronado die aan zijn eerste jaar aan de Explorer Academy begint. Kinderen van over de hele wereld, het neusje van de zalm, worden er opgeleid tot buitengewone wetenschappers. Explorers die de hele wereld rondreizen ten behoeve van natuurbehoud.

Cruz treedt in de voetsporen van zijn moeder en tante Marisol. Ook zij hebben de Explorer Academy bezocht en beide zijn er blijven werken. Helaas is de moeder van Cruz, terwijl zij werkte aan een groot project waar niemand het fijne van weet, overleden. Haar dood blijkt echter geen ongeluk te zijn… en degenen die verantwoordelijk voor haar dood zijn, hebben het nu op Cruz gemund! Gelukkig wist hij op het nippertje aan zijn belagers te ontsnappen.

Explorer Academy 2 – De veer van de valk gaat verder waar deel 1 stopte. Cruz zit nog altijd in de eerste klas van de Explorer Academy, maar hij heeft nu een speciale opdracht gekregen van zijn overleden moeder die hij uit moet zien te voeren. Hij moet namelijk op zoek naar deeltjes van een door haar ontwikkelde, speciale formule die verspreid zijn over de hele wereld. Elke keer als Cruz een stukje van de formule heeft en de echtheid is bevestigd, krijgt hij een nieuwe hint om de zoektocht voort te kunnen zetten.

Explorer Academy 3 – De dubbele helix

Explorer Academy 3 – De dubbele helix gaat weer verder waar deel 2 is geëindigd. Het is meteen heel erg spannend: de vader van Cruz is verdwenen. Het moge duidelijk zijn dat niet alleen Cruz op zoek is naar de formule van zijn moeder, ook het farmaceutische bedrijf Nebula wil deze graag bemachtigen. Om hun woorden kracht bij te zetten en Cruz onder druk te zetten, hebben ze zijn vader ontvoerd! Nebula zegt zijn vader weer vrij te laten in ruil voor de puzzelstukjes. Wat moet Cruz nu doen?

Terwijl Marisol Coronado, de tante van Cruz, naar Hawaii gaat om op zoek te gaan naar zijn vader, varen de explorers in opleiding aan boord van de Orion naar exotische locaties over de hele wereld. In oude ruïnes in Jordanië gaan Cruz en zijn vrienden op zoek naar het volgende ontbrekende stukje van de puzzel. Tijdens deze zoektocht wordt Cruz gewaarschuwd door een mysterieuze persoon. Er dreigt gevaar. Waarom wil Nebula Cruz stoppen voordat hij 13 jaar wordt? De klok tikt door, terwijl zijn verjaardag nadert. Een dag die zijn leven voor altijd zal veranderen…

Wauw, de Explorer Academy reeks wordt steeds spannender! Hoewel de leeftijd officieel 8-13 jaar is, is deze boekenserie wat mij betreft ook prima geschikt voor oudere kinderen en jong volwassenen.

Hoewel de verschillende delen ook heel goed los van elkaar te lezen zijn, zou ik je van harte aan willen raden om gewoon de hele serie vanaf deel 1 te lezen. Op die manier begrijp je namelijk beter waarom Cruz op een gegeven moment wantrouwig wordt tegen de mensen om hem heen. Wie kan hij nog vertrouwen?

Het einde van Explorer Academy 3 – De dubbele helix is ook weer een enorme cliffhanger, waar ik dus niet teveel over kan en wil zeggen. Ik weet wel dat ik meteen aan Explorer Academy 4 – De sterrenduinen ben begonnen, omdat ik heel graag wilde weten hoe het afloopt!

Mijn beoordeling Explorer Academy 3 – De dubbele helix:

Auteur: Trudi Trueit | Illustrator: Scott Plumbe | Uitgeverij: Blink | 9789490764951 | 232 blz. | Februari 2020

Explorer Academy 3 – De dubbele helix is ook verkrijgbaar bij: