Kleine bakkers, een boek over brood, recensie

Recensie Kleine bakkers, een boek over brood; Auteurs: Issan Niemeijer-Brown & Rachelle Klaassen

Een tijdje geleden ontving ik het boek Kleine bakkers, een boek over brood. Dit praktische boek neemt je stap voor stap mee bij het bakken van brood, of het nu voor de eerste keer is of dat je het al vaker hebt gedaan. In deze recensie kun je lezen wat ik van het boek vind.

Zelf brood bakken

Hoewel wij ons brood bij de plaatselijke supermarkt halen, gaat er toch niks boven de geur en smaak van een zelfgebakken brood. De school van onze kinderen heeft dat goed begrepen. Op de peuterspeelzaal krijgen de kinderen bij binnenkomst een bolletje deeg wat ze lekker mogen kneden tot ze de dag samen gaan beginnen. Vervolgens verzamelt de juf de bolletjes weer in een grote kom, kneedt er weer een grote bol van en bakt het vervolgens in de oven. Tussen de middag eten ze dit zelfgebakken biologische brood dan heerlijk op. Als de kinderen naar de kleuterklas gaan wordt deze traditie nog eenmaal in de week voortgezet.

Wat we wel leuk vinden om op vrije dagen te doen is om boven gloeiende kolen broodjes aan een stok te bakken. Nu moet ik eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik hiervoor vaak gebruik maak van een broodmix van een bekend merk. Want dat is lekker makkelijk en snel, toch? Misschien wel, maar het begon stiekem toch een beetje te knagen. Want zelf brooddeeg maken is toch niet zo heel moeilijk? Ik had eigenlijk geen idee… Ik was dan ook ontzettend blij toen ik het boek Kleine bakkers, een boek over brood ontving!

Kleine bakkers, een boek over brood

Kleine bakkers, een boek over brood, recensie; Geschreven door Issa Niemeijer-Brown, geïllustreerd en vormgegeven door Rachelle Klaassen

Het boek Kleine bakkers is geschreven door Issa Niemeijer-Brown. Hij heeft zijn eigen ambachtelijke bakkerij in hartje Amsterdam en schreef al eerder Een boek over brood en Patisserie van de bakker, welke kans maakt op de titel Gouden Kookboek 2022. De boeken van Issa Niemeijer zijn mooi geïllustreerd en vormgegeven door Rachelle Klaassen.

Hoewel Kleine bakkers, een boek over brood vooral geschreven is voor kinderen, vond ik het zelf ook erg interessant en leerzaam om te lezen. Wat zo leuk is, is dat je het boek op iedere bladzijde open kan slaan en gelijk iets kan leren, bakken of experimenteren. In hoofdstuk 1 ga je namelijk, na een korte uitleg over gisten en enzymen, meteen praktisch aan de slag met het bakken van het eerste brood. Dit is meteen een goede oefening om geduld te oefenen, aangezien dit recept twee dagen in beslag neemt. Is geduld nou niet je sterkste kant en wil je je brood liever dezelfde dag nog op kunnen eten? Dan kun je misschien beter doorbladeren naar het recept voor busbrood iets verderop.

Ook wordt er in het eerste hoofdstuk meer verteld over de verschillende manieren, en hun eigenschappen, waarop je een brood in de oven kan bakken. Naast het bekende bakblik kan je namelijk ook kiezen voor het bakken op een bakplaat, ovensteen of een vuurvaste pan. Leuk om allemaal eens uit te proberen!

Hoofdstuk 2 leert je vervolgens alles over het kneden van brood. Want wist je dat hoe langer je het deeg kneedt, hoe soepeler je brood wordt? Maar weet jij ook waarom dat zo is? En is dat zware kneden altijd wel zo nodig eigenlijk? Wat gebeurt er met het deeg (en je brood) als je niet kneedt? Na het lezen van dit hoofdstuk is je dit allemaal duidelijk.

In hoofdstuk 3 wordt vervolgens alles verteld en uitgelegd over het vormen van je brood(jes). En dan is het tijd voor het onderdeel dat veel kinderen waarschijnlijk fantastisch zullen vinden: experimenteren! Want wat gebeurt er eigenlijk met je deeg als je weinig water toevoegt? Of juist veel? En verandert dat ook na verloop van tijd? Is er eigenlijk ook verschil als je koud of warm water gebruikt? En kun je ook te veel of te weinig gist gebruiken? Na het lezen van Kleine bakkers maakt niemand je meer wat wijs!

Het moge duidelijk zijn dat ik enorm enthousiast ben over Kleine bakkers, een boek over brood. Veel kinderen vinden het erg leuk om in de keuken te mogen helpen (die van ons in ieder geval wel!) en zeker brood bakken is een leuke bezigheid.

Samen de ingrediënten afwegen, het mengen, kneden en vormen, kinderen kunnen dit al heel snel zelf. Door erbij te staan en er uitleg over te geven leren ze gelijk meer over rekenen! En het is juist de uitleg over gisten en enzymen en hun werking dat het boek ook erg leuk blijft voor wat oudere kinderen.

Mijn beoordeling Kleine bakkers, een boek over brood:

Auteur: Issa Niemeijer-Brown | Illustrator: Rachelle Klaassen | Uitgeverij: Uitgeverij Brandt | 9789493095748 | 127 blz. | Oktober 2021

Verkrijgbaar bij: