Maannachten, recensie

Recensie Maannachten, historische roman door Marja Visscher

In dit blog vind je de recensie over Maannachten, een van de historische romans van Marja Visscher. Het gaat over Joséphine Fesser en de schilder Johan Barthold Jongkind.

Net als Marja Visscher hou ik van geschiedenis. Daarom las ik al met veel plezier de boeken Het meisje uit de Mandenmakerssteeg en De wolkenkijker die door haar geschreven werden. Dit keer was het dus de beurt aan Maannachten.

Maannachten

Maannachten van Marja Visscher neemt je vanuit het perspectief van Joséphine Fesser mee in het leven van de schilder Johan Barthold Jongkind (1819-1891), voor wie zij al bij hun eerste ontmoeting een grote bewondering opvat. Jongkind was aan lagerwal geraakt en verbleef daarom tijdelijk in Nederland. Het ging niet goed met hem en daarom besloot iemand een veiling te organiseren. Zijn kunstenaarsvrienden besluiten allemaal een schilderij te doneren en de opbrengst te gebruiken om Johan Jongkind terug te halen naar Parijs.

Joséphine is al een tijdje enorm gecharmeerd van de werken van Johan Jongkind. Wanneer ze bij Martin in het bijzijn van Johan een schilderij van zijn hand koopt nodigt zij hem uit om bij haar te komen eten. Vanaf dat moment wijkt hij nauwelijks nog van haar zijde. Maannachten is een intrigerend verhaal over leven voor de kunst en leven van de liefde.

Halverwege het boek bedacht ik me iets: ik ben altijd een vlotte lezer, maar als ik de boeken van Marja Visscher lees dan lijk ik altijd meer tijd nodig te hebben om het boek in kwestie uit te lezen. Naar mijn mening ligt dat niet aan de kwaliteit van het verhaal, maar aan het gevoel van onthaasten. Als ik haar boeken lees dan komt er een soort rust over me heen. Hieruit blijkt dan ook wel dat Maannachten geen spannende pageturner is. Maar soms is dat gewoon ook wel eens erg lekker.

Dat gezegd hebbende, hou je van kostuumfilms, dan hou je van Maannachten (en alle andere boeken van Marja Visscher). Ook het verhaal van Maannachten is naar mijn mening weer goed geschreven. Daarnaast zitten er een aantal verrassende zaken in het verhaal waar ik niet te veel over wil uitweiden, want dan zou je Maannachten zelf al niet meer hoeven te lezen!

Meer informatie over het boek Maannachten vind je hier.