De tijdmachine, recensie

De tijdmachine, recensie: Deel 2 van de serie De avonturen van Rutger, Thomas & Paco; Gouden Boek

De tijdmachine werd geschreven door bekende YouTubers Rutger en Thomas en is het tweede deel uit de serie De avonturen van Rutger, Thomas en Paco. Inmiddels zijn er van beide titels meer dan 75.000 exemplaren van verkocht: tweemaal een Gouden Boek. Ook was De tijdmachine één van de Winnaars Kinderjury 2023 in de categorie 6 – 9 jaar.

De Avonturen van Rutger, Thomas & Paco – De tijdmachine

Na de avonturen in het eerste deel, De magische halsband, hoopten de vrienden de katachtige Professnor voorgoed verslagen te hebben. Helaas blijkt in De tijdmachine al snel dat hij ze toch dwars blijft zitten! Wanneer Rutger, Thomas en Paco ter goeder trouw hond Sid terug proberen te brengen naar zijn baasje, weet de Professnor de drie met zijn tijdmachine ver weg naar het verleden te sturen.

Via een razende, elektrische storm komen ze terecht in de tijd van de Egyptenaren, de dinosaurussen en nog veel meer. En daar worden ze niet altijd even vriendelijk ontvangen… Maar gelukkig krijgen ze uit onverwachte hoek een helpende hand. Zal het ze lukken om weer terug te keren naar het heden en de Professnor voor eens en voor altijd een lesje te leren?

Het eerste deel, De magische halsband, vond ik om meerdere redenen toch een beetje teleurstellend: het was duidelijk het eerste kinderboek wat ze schreven, er zaten veel Engelse woorden in en vooral heel veel woordgrappen. Eerlijk is eerlijk, dat laatste vond ik soms zelf wel heel erg leuk, de kinderen reageerden er vaak niet op. Ondanks het feit dat ik De magische halsband maar drie sterren gaf, was ik wel erg nieuwsgierig naar Rutger, Thomas en Paco 2 – De tijdmachine. Was het beter dan deel één? Daar kan ik kort over zijn: JA.

Rutger en Thomas zijn duidelijk gegroeid in het schrijven wat het verhaal echt ten goede komt. Ook zaten er nog steeds redelijk veel woordgrappen in, maar ik stoorde me er veel minder aan. Ook de oudste (8 jaar), snapte de grapjes vaker. Het voor mij grootste pluspunt: er zat veel minder Engels in.

Een literair hoogstandje? Nee, dat is De tijdmachine zeker niet, maar dat hoeft het ook niet te zijn. Zeker als je kind lezen minder leuk vindt en fan is van Rutger en Thomas, dan is de kans groot dat je kind dit boek met veel plezier zal lezen. Niet voor niks zijn beide boeken uit de serie inmiddels beloond met een Gouden Boek en winnaar van de Kinderjury 2022 (De magische halsband) én Kinderjury 2023 (De Tijdmachine). In 2024 kreeg De magische halsband zelfs een Platina Boek status, wat betekent dat er meer dan 150.000 exemplaren over de toonbank gingen!

Ook in De tijdmachine zijn er weer een aantal korte strips toegevoegd en in combinatie met de vele afbeeldingen voelt het ook weer een klein beetje als een graphic-novel. Al met al werd De tijdmachine door mijn kinderen zeker gewaardeerd.

Mijn beoordeling De avonturen van Rutger, Thomas en Paco – De tijdmachine:

Auteur: Thomas van Grinsven en Rutger Vink | Illustrator: Sabine van der Stadt | Uitgeverij: Kosmos uitgevers | 9789043923460 | 176 blz. | Oktober 2022

De tijdmachine is verkrijgbaar bij:

Deze pagina bevat affiliate links om deze content gratis aan jou te kunnen aanbieden. Mocht je op een van deze links klikken en iets bestellen, dan krijg ik een commissie van de webshop. Dit kost jou niets extra’s, maar het zorgt er wel voor dat ik gratis content voor jou kan blijven maken.